PUBLIKACE NAŠICH ČLENŮ


*  Klimatická změna a její vliv na systém ochrany a prevence povodní a sucha

    (Ekolist 4.6.2020)

*  iHNed.cz Komentář Ivana Obrusníka z 24.3.2020

    Krizové zákony máme už dlouho. Nebyly ale správně a včas využity.

Prožíváme krizovou situaci globálního rozměru, se kterou jsme se doposud ještě nesetkali. O to více je potřeba na ní reagovat rychle a adekvátně současným podmínkám s využitím krizových zákonů (přijatých v roce 2000) a všech možností, které nám dávají. Jejich využití již několikrát prokázalo svou užitečnost zejména při velkých povodních (2002, 2006 a 2013). Nyní jsme však svědky toho, že při zasažení koronavirem nebyly tyto zákony včas a správně využity, což patrně přispělo k opoždění a snížení efektivnosti některých důležitých opatření (zajištění ochranných pomůcek, testů na koronavir atd.).

Osobně mne zneklidnilo zejména pozdní vyhlášení stavu nouze, které již 2. března správně požadoval vicepremiér a ministr vnitra Hamáček. Včasné vyhlášení stavu nouze při tak rozsáhlé a nebezpečné krizové situaci bylo zcela na místě. Umožnilo by provádět opatření, která za "normálního stavu" nejsou možná. Navíc následně došlo i k opožděnému zřízení Ústředního krizového štábu (ÚKŠ). Podle statutu ÚKŠ, platného až do 15.3.2020 (sic), svolává vláda po vyhlášení stavu nouze ÚKŠ a jeho předsedou se automaticky stane ministr vnitra. Ovšem u této krizové situace to proběhlo pozdě a zcela jinak. Vláda na svém zasedání v noci v noci z 15. na 16. března nejprve usnesením č. 213 změnila statut Ústředního krizového štábu a poté rozhodla, že jeho předsedou bude náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula, nikoliv ministr vnitra.

Celý tento postup vypadá účelově s cílem zabránit tomu, aby se řízení ÚKŠ ujal ministr vnitra J. Hamáček (který není členem ANO). Pokud by to bylo podle dřívějšího statutu ÚKŠ, předsedou by se stal ministr vnitra Hamáček, který by řídil rozsáhlou činnost ÚKŠ s využitím velkého potenciálu rezortu vnitra a náměstek ministra zdravotnictví Prymula by mu zajišťoval odbornou a především epidemiologickou činnost. Bylo by to tak mnohem efektivnější. Dopadlo to jinak a byli jsme tak svědky opožděného vyhlášení nouzového stavu i svolání ÚKŠ podle narychlo pozměněného statutu. Obojí nebylo ku prospěchu efektivní reakci na šíření a dopadů koronaviru na občany ČR.

Je škoda, že i během naprosto výjimečné a nebezpečné situace došlo k prosazování politických zájmů většinové vládnoucí strany ANO na úkor menšinového vládního partnera ČSSD. Škodou je i to, že do činností v takto závažné situaci je málo zapojována opozice. Přesto doufám, že při řešení rozsáhlých zejména ekonomických dopadů koronavirové krize bude politická rivalita snížena na minimum a naléhavá opatření budou dělána souhlasně jak ve vládnoucí koalici, tak i s projednáním s opozicí a její podporou.

Ivan Obrusník

předseda Českého národního výboru

pro omezování následků katastrof